Sep 14, 2006

nomo

nomo, new tones (ubiquity, 2006)

On New Tones, set for release May 9, 2006 on Ubiquity Records, home-made Detroit electronics and huge horn sections blast big band funk and riotous jazz. NOMO’s roots are firmly planted in the fertile soil of African polyrhythm and American free jazz, and bandleader Elliot Bergman’s tracks draw inspiration from cultures and generations wildly different than his home setting. In many ways (at least geographically and sonically) NOMO are a distant relative of the TRIBE collective. Undoubtedly they carry the spirit of the legendary Detroit-label’s creative output.
New Tones is the product of six months of recording at Midwest venues including Detroit’s venerable United Sound Systems (as featured on the Luv N’Haight compilation Searching for Soul), Key Club Recording Company, Detroit’s Orchestra Hall, and the NOMO basement. “Many band members lived together in Ann Arbor over a 5 year period. This place was ground zero for NOMO activity, housed rehearsals, and many a sweaty basement dance party,” says Bergman. “In fact, we had lots of good shows went there, from avant noise bands to folky sing-alongs to free jazz jams to electro.”

Elliot Bergman (Tenor Sax, Bass Clarinet, Synths, Rhodes, Electric Mbira etc), Erik Hall (Guitar and Percussion), Jamie Register (Bass and Singing), Dan Piccolo (Drumset, Canister), Olman Piedra (Congas and percussion), Dan Bennett (Saxophones), Ingrid Racine (trumpet), and Justin Walter (Trumpet). El contenido no es nuevo ya lo podíamos bailar en su homónimo primer disco, Fela kuti, Cal Tjader, Tortoise a más revoluciones, afro-beat, deep-funk, free-jazz, percusiones... into the groove!

Nu Tones, Fourth Ward y de regalo una versión de la duendecilla Newsom The Book of Right On

5 comments:

ana said...

hola adrián, ya casi me olvidaba de decirte lo mucho que me gusta dorothy ashby. increíble mujer..

nomo no me acaban de convencer..pero 'Sarvodaya' sin embargo es una pasada, me encanta!. el resto suena muy muy potente y muy limpio, a lo mejor por eso no me convencen. recuerdo que la versión de joanna me la había recomendado king of snails. jo, discazo el de joanna, al principio no me convencía pero ahora estoy alucinada, sobre todo con Emily y Sawdust & Diamonds. ya me contarás :)

Anonymous said...

mucha dorothy y rubaiyat único :)

je 'sarvodaya' es otra historia, delicioso ese duelo a los vientos con ese ritmo cálido, sobre el disco estoy contigo, creo que mejor para rescatar unas 3 o 4 canciones, lo demás se hace muy evidente y la de la duendecilla es floja por mucha buena voluntad que pongamos. por cierts, pronto te cuento de 'ys', me da cosa diseccionarlo, pero la producción y arreglos le resta esa pizca naif y especial, como si no fuera tan de ella, el primero dos años despúes todavía lo pongo a menudo.

ana said...

tienes toda la razón respecto a Ys, la primera vez que lo escuché me llevé una pequeña decepción... en algunas canciones me recordaba a Bjork. pero de repente sonaron Emily y Sawdust y casi me saltan las lágrimas...justo en este momento: "and the moment I slept I was swept up in a terrible tremor
though no longer bereft, how I shook! and I couldn't remember" ufff

Little Turtle said...

muy bueno el enlace de protoelectronica finlandesa

Oscar Casali Fuentes said...

Otra vez sorprendiendo con una buena selección musical. Buenísima la mezcla de vientos con la electrónica. Casi todo lo que huela a Fela Kuti resulta atractivo, y en este caso se da sin contemplaciones.

Buen dato.